Bolivia: Workshop om självförtroende för unga för att motverka våld 

Under maj månad åkte Svalorna Latinamerikas (LA) samarbetsorganisation Chasqui, ut till tre skolor och arbetade med elever som börjat högstadiet kring temat självförtroende. Det är viktigt att lära sig om självförtroendet eftersom ett starkt självförtroende och självkänsla förstärker din känsla av värdighet, vilket i sin tur minskar risken att utsättas för våld.

Under workshopen fick varje elev skapa en självförtroendeblomma som utgångspunkt för att prata om självförtroendet. Självförtroendeblomma används som verktyg för att få eleverna själva att identifiera positiva och negativa egenskaper hos sig själva. Varje elev börjar med att skriva sitt namn på blommans pistill. Sedan fick varje elev några mörka blomblad där de skulle identifiera negativa egenskaper hos sig själva. Dessa var exempelvis att vara lat, att de spelar för mycket mobilspel och att de inte hjälper till hemma. Efteråt fick varje elev några ljusa blomblad där de skulle identifiera positiva egenskaper hos sig själva. Dessa var exempelvis att vara duktig i skolan, att vara duktig på att spela fotboll och att de är organiserade. Slutligen fick varje elev ett blomblad med en speciell färg där de skulle skriva en positiv egenskap hos en klasskompis och placera den på personens blomma.

Det kompletterades med en kort presentation av vad självförtroende är och hur det kan förbättras. Det inkluderade en genomgång av självförtroendetrappan som behandlar självförtroendet, självrespekt, självacceptans, självvärdering, självuppfattning och självkännedom. Självförtroendetrappan bryter alltså ner alla steg som ingår i ens självförtroende och gör det lättare att förstå. 

Dagen efter att ni var här kom en elev fram till mig och frågade när ni skulle komma tillbaka. Eleven var väldigt nöjd med er aktivitet och sa att det inte är något vi vanligtvis har i skolan, berättar rektor Eloy Seballos från Unidad Educativa Tecnico Humanistico - 16 de Julio i Villa Vilaque, en av skolorna som ingår i Svalorna LA:s program i El Alto. 

Bild och text, Sofia Jimenez, praktikant, Bolivia

Previous
Previous

BOLIVIA: FÖRÄLDRAUTBILDNING OM VÅLD MOT BARN OCH VÅLDSPREVENTION

Next
Next

Guatemala: Träff för civilsamhällesorganisationer inför valet