Bolivia: “Att lära ett barn hens rättigheter ger mig stor glädje”

Limbert Ramos Ticona är 23 år och studerar sin sista termin i utbildningsvetenskap. Han är en av flera volontärer på Svalorna Latinamerikas samarbetsorganisation Chasqui i El Alto, Bolivia. Tidigare var han volontär i Chasquis program “Juntas y Juntos: Cambiando Nuestra Realidad” som avslutades förra året. Nu är Limbert en del av teamet för Chasquis projekt “CPAN: Convivencia Pacífica y Armónica Con La Naturaleza”, som startades upp i höstas 2023.

Limbert innan det är dags att hålla i workshop

Det nya projektet har precis börjat, men vi är redan på god väg. Vi har skrivit på avtal med skolorna och de har varit väldigt öppna och tillgängliga för att hjälpa till, så det kommer bli ett jättefint arbete de kommande fem åren.”

Limbert leder flera av aktiviteterna inom CPAN, där målet är att arbeta kring frågor om våld och klimatförändringar med barn, ungdomar och kvinnor. Projektet fokuserar på att arbeta med dessa målgrupper i rurala områden utanför centrala El Alto, där kännedomen om dessa ämnen inte är lika utbredd.

”Det är mycket viktiga teman, det förekommer praktiskt taget våld överallt i samhället, så därför är det viktigt att prata om dessa ämnen med barn och ungdomar som fortfarande är under en inlärningsprocess. Dessutom är klimatförändringarna ett mycket relevant ämne då det under en period inte fanns vatten här och inte förrän då började människor bli mer medvetna om klimatförändringarna.” 

Det har gått tre år sedan Limbert kom till Chasqui som praktikant, men han bestämde sig snabbt för att stanna kvar i organisationen som volontär efter praktiktiden. Han upplever att Chasquis arbetssätt är annorlunda, med en öppenhet som främjar ett fritt utbyte av tankar genom att man pratar på ett så kallat ”horisontellt” sätt. Ens idéer tas på allvar och kan bli implementerade i arbetet, vilket ökar den goda stämningen på organisationen.

Jag tycker verkligen om mitt arbete för jag har alltid velat utbilda mig. Den glädje man känner av att veta att man har lyckats lära ett barn sina rättigheter, lyckats lära ett barn att hen kan vara en ledare, det är någonting fantastiskt, det känns bra.”

Limbert leder en workshop i en av de rurala skolorna

Text och foto: Cristóbal Román Rojas

Previous
Previous

Studentledare reflekterar över aktivt deltagande i sin skolmiljö i El Alto

Next
Next

Bolivia: Eloy Seballos - ”Jag känner mig väldigt nöjd och tacksam över Chasquis arbete med våra elever”