Praktikantbloggen

Nicaragua: Barn- och ungdomsperspektivet på de Globala Målen

Svalorna Latinamerika har precis initierat arbetet med Agenda 2030 och de Globala målen för hållbar utveckling, både här i Sverige och i våra samarbeten internationellt. Svalorna LA tittar just nu på kopplingen mellan agendan och våra program. Som ett första steg har Svalorna LA valt att sprida kännedom och kunskap om Agenda 2030 med målet att öka delaktigheten.

Och för att nå de Globala Målen krävs att alla hjälper till - det gäller dig också!

Agenda 2030 och de 17 Globala Målen för hållbar utveckling. Bilden hämtad från FN-förbundet.

En av våra samarbetsorganisation, i Nicaragua, Mary Barreda har tillsammans med deras barn- och ungdomsgrupp som deltar i programmet för att förebygga barnsexhandel, anordnat en Workshop om de Globala Målen. Det kom fram otroligt fina och insiktsfulla exempel när barnen och ungdomarna reflekterade kring vad respektive mål betydde för dem.

N 040517 Taller ODS con NNA 3- ME

Stor som liten kan göra skillnad! På bilden ser ni en sammarbetsövning som gjordes i samband workshopen om de Globala Målen på Svalorna LA:s samarbetsorganisation Mary Barreda. Foto: Mikaela Engwall

När barnen och ungdomarna diskuterade Mål 10 – Minskad ojämlikhet – i och mellan länder lyfte de hur viktigt det var att deras röster hördes och räknades. Ett citat som en av våra kollegor myntade var ”Barnen är framtiden, men de är också samtiden” (Gladys Alejo på Red Ada). Det får vi inte glömma! Speciellt inte när Agenda 2030s ledord är ”leave-no-one-behind”.

I Nicaragua verkar alltså våra program för att förebygga barnsexhandel. Därigenom har vi identifierat en stark koppling till Mål 5 – Jämställdhet och dess delmål 5.2 – att avskaffa alla former av våld i det offentliga och privata rummet, inklusive människohandel, sexuellt utnyttjande och andra typer av exploatering. Just barnarbete är en av riskfaktorerna för barnsexhandel, medan utbildning har visat sig vara en skyddsfaktor.

Utbildning

På bilden ritar barnen en teckning på vad Mål 4 – God utbildning till alla, innebär för dem. Foto: Mikaela Engwall

Vidare under workshopen om de Globala Målen med barn och ungdomar som deltar i vårt program för att förebygga barnsexhandel diskuterade vi förutsättningar för att gå i skolan med koppling till Mål 4 – god utbildning för alla.

Tatiana

Tatiana, 8 år, nämnde, när vi pratade om Mål 4 – god utbildning för alla, att de fick låna skolböckerna i stället för att köpa nya. Deras lärare hade sagt att det var viktigt att ta hand om dem väl så att de kunde användas av andra nästa år. På så sätt slipper hennes familj lägga ner pengar på böcker och färre träd behöver skövlas för att göra nya. Foto: Mikaela Engwall

Jose Alejandro, 16 år, berättade om sin situation. Han jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan, på marknaden för att försörja sig, sin 1-åriga son och sin familj. Trots den tuffa situationen, vill han ta tillvara på sin rättighet att studera. Han vidareutbildar sig på lördagar i förhoppningen om att det i framtiden ska leda till ett bättre jobb. Det kan kopplas till Mål 4 – god utbildning för alla och Mål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt.

Vulkaaan

Ivana, 16 år, nämnde att eltillförseln i León ibland är osäker. I Nicaragua blir det mörkt klockan 6 varje dag året runt och att det är på kvällen hon har tid att läsa sina läxor. Ingen el betyder ingen läxläsning på kvällen. Hon hade lärt sig om att vulkanerna i Nicaragua är en källa till förnyelsebar energi som används mer och mer. Hon hoppades på att eltillförseln, tack vare den nya tekniken, i framtiden skulle bli mer stabil och underlätta hennes kvällsstudier. Det kan kopplas till Mål 7 – Hållbar energi för alla. Foto: Mikaela Engwall

Svalorna Latinamerika jobbar aktivt med barnen, ungdomarna och deras familjer för att lyfta vikten av en god utbildning och skapa förutsättningar för att de får fortsätta sin utbildning.

Andra bidragande riskfaktorer för att barn ska hamna i barnsexhandel är när barn utsätts för våld. Svalorna Latinamerika verkar tillsammans med våra samarbetsorganisationer för att motverka våld genom att föra en dialog kring exempelvis barnuppfostran och barns rättigheter med barn och deras familjer. Det kan kopplas till Mål 3 – god hälsa och välmående.

N 040517 Taller ODS con NNA 2- ME

Christian, 14 år, tittar in i kameran medan de andra i hans grupp funderar över hur var och en kan koppla målen till sin vardag. Foto: Mikaela Engwall

Christian, 14 år, nämnde när vi pratade om Målet 16 – Fredliga och inkluderande samhällen att han vill bli polis. Han kände sig ignorerad av polisen och som framtida polis kommer han se till att lyssna på barn och ungdomar. Christian menar att polisen borde skydda barn och ungdomar så att de kan känna sig säkra i hemmet och skolan och inte utsättas för våld.

Det förebyggande arbetet mot barnsexhandel är inriktat på att stärka barns och ungdomars förståelse av sina rättigheter och deras inflytande över sin egen utveckling. Programmet vill också stärka deras självkänsla genom att skapa skyddsnät i form av en vuxenvärld som upptäcker och motverkar sexuella utnyttjanden.

IMG_8346

Sedan 2012 har transportkooperativet Gavilán del Norte samarbetat med Svalorna Latinamerika genom Mary Barreda. Transportkooprerativets chef Ian Silva Cácers tycker att det är viktigt att ta sitt sociala ansvar för att värna om barns och ungdomars rättigheter, speciellt sedan han blev pappa. På bilden står han tillsammans med sina två söner. Foto: Mikaela Engwall

Målgruppen för det förebyggande arbetet mot barnsexhandel är huvudsakligen barn och ungdomar, samt deras närmaste omgivning som föräldrar och lärare. Men vi vänder oss också till nyckelaktörer såsom taxichaufförer, hotell- och barägare samt ägare till internetcaféer för att de ska anmäla om de misstänker att någon form av övergrepp mot barn sker. Det har visat sig vara en effektiv strategi för att inte barnsexhandel ska normaliseras i samhället, utan istället anmälas. Det är också ett exempel på hur Mål 17 – Genomförande och partnerskap är superviktigt för att skapa ett tryggare samhälle för barn och ungdomar.

N 040517 Taller ODS con NNA 11- ME

När barnen och ungdomarna diskuterade sin vardag i Nicaragua och vad de kunde göra och gör för att minska sin klimatpåverkan lyfte de exempel som att inte smutsa ner naturen och inte hugga ner träd då de är viktiga för att binda vatten till jorden mot torka och renar luften från koldioxid. Foto: Mikaela Engwall

Tillsammans diskuterade vi Mål 6 – rent vatten och sanitet för alla. Att alltid stänga av kranen och vara sparsam med vatten var en självklarhet för många, då de lärt sig leva med vattenbristen under sommarhalvåret. Jazmina, 13 år, berättade att på landsbygden, utanför León där hon bodde, fanns bara vatten på morgnarna och inte varje dag. Därför samlade familjen vatten i tunnor som de sedan använda för att tvätta sig, tvätta kläder, laga mat och spola. För att växterna i trädgården skulle överleva torkan använde de sig av en upp-och-nervänd flaska med ett litet hål i.

N 040517 Taller ODS con NNA 10- ME

Barnen och ungdomarna tolkade Mål 15 – Ekosystem och biologisk mångfald, med en teckning. Foto: Mikaela Engwall

Barnen och ungdomarna berättade vidare att när regnperioden kom var det vanligt med översvämningar. Eftersom många slänger soporna i utkanten av städerna förde regnet med sig soporna till floden och förorenade vattnet för människor och djur. Därför kände många av barnen att det var viktigt att slänga soporna i sopkorgarna istället. Det resonemanget kopplades under workshopen till Mål 14 – Hav och marina resurser.

soptippen

Bilden visar hur det kan se ut i utkanten av marknaden där sopor slängs. Foto: Mikaela Engwall

När vi kom in på Mål 3 – god hälsa och välmående pratade vi bland annat om att marknaden där barnen och ungdomarna som deltar i vårt program spenderar en stor del av sin tid. Sophanteringen på marknaden är bristfällig och flugor trivs bra i den varma fuktiga miljön. Många av barnen och ungdomarna drabbas någon gång per år av insektsburna sjukdomar och får då lov att stanna hemma från skolan. Barnen tog upp att de lärt sig att vara försiktiga med att äta mat där det har suttit flugor då de kan sprida sjukdomar.

Derek, 13 år, Ivana, 16 år, och Nelson, 17 år, läser upp dikten om att vi måste jobba tillsammans för att utrota fattigdomen. Foto: Mikaela Engwall

När vi diskuterade Mål 1 – ingen fattigdom såg barnen och ungdomarna i vårt pogram som blev tilldelad målet först lite fundersamma ut – det här målet är ju enormt! Vad kan vi göra? Efter att ha funderat lite presenterade en dikt som löd: ”si con la pobreza queremos terminar, luchemos todos para el mundo mejorar”. Om vi vill få ett stopp på fattigdomen måste vi kämpa TILLSAMMANS för att förbättra världen.

Det här är några exempel på hur vanor och små innovationer, en skolbok som tas väl omhand, skräp som kastas i papperskorgen, en avstängd kran, en upp-och-ned vänd pet-flaska i jorden, ett barn som vet sina rättigheter eller en vuxen som anmäler ett övergrepp mot ett barn, kan göra stor skillnad. För att nå de Globala Målen för hållbar utveckling måste vi jobba tillsammans. Alla små bidrag räknas, inte minst barn och ungdomars!

Vi lever i en värld där förutsättningarna ser väldigt olika ut. Kontexten för barn och ungdomar i Nicaragua skiljer sig från kontexten i Sverige. Trots det är otroligt intressant att se hur agendan faktiskt bygger broar mellan länder i from av ökad förståelse för varandras vardag men också identifierar likheter som finns i våra utmaningar och åtgärder.

Mikaela Engwall, fd programpraktikant, Nicaragua

Mikaela kommer att hålla i ett panelsamtal om de Globala Målen och mänskliga rättigheter på Bokmässan i Göteborg torsdagen den 28/9 kl. 10.40 på scenen på Internationella torget. Ni kan läsa mer om panelsamtalet här.

Lämna en kommentar

Namn*

E-post* (publiceras inte)